die level anzeige bei den stats kannst du vernachlässigen, da steht auch so was wie "irrelevant". intern wird der level aber korrekt aus den attributen und skills berechnet (für die levelled lists), das ist ein laufender vorgang. beim abspeichern und laden eines saves wird die level-anzeige in den stats upgedatet, d.h. du hast eine kontrolle über den internen level:

a) immer am anfang eines saves
b) über einen konsolenbefehl: player -> getlevel

anders geht es mit gcd in verbindung mit der mw-engine leider nicht, es macht aber auch nichts (nur wenn man scharf auf ganz bestimmte creatures ist, die nur in gewissen leveln auftauchen).

die attribute steigern sich berechnet aus den skill-steigerungen, nach gewichtung, s. eingangspost. und wenn ein attribut (außer luck) um 6 gestiegen ist, erhöht sich dein level intern um 1.

hier das gehört nicht mehr ganz zur antwort (mehr als memo für mich), es ist eine genauere erklärung der zusatzsettings-esps:

Zitat Zitat
The fairly easy settings make these changes (this is from the GCD readme first file, but more info is here - maybe I'll add it):
increases health (by about 10 points, but by more eventually)
increases attribute increase rate (by about 4% I think)
increases magicka regen rate (by about 10%)
reduces skill slowdown rate
reduces level increase rate (i.e. increases attributes required for level up - to 7 I think)

The combination of increasing attribute increase rate, and reducing level increase rate, will actually keep levels going up at about the same speed: you'll just be gaining attribute points faster. Skills will also slow down at slightly higher values, and a bit more slowly, meaning that eventually, your character will be more powerful.

The opposite of the above is true of the hard settings.

The speedup over 60 esp makes level increase much faster after 60, so that a level of up to 200 can be reached in a reasonable time, and therefore all the stuff on any levelled list should show up. [note that this has no effect on health / magicka etc. it only affects levelled lists, or other level criteria (such as companions in mods)]

You could reach level 200 without the addon by:
Gaining 1 skill point per minute (trainers won't help, so this is probably impossible).
Playing Morrowind for 8 hours a day.
Doing this for a year.

The addon makes it reasonable.